KAKO POSTIĆI RAVNOTEŽU IZMEĐU POSLA I PRIVATNOG ŽIVOTA

Za one sretnike među nama koji imaju posao, sve važnije pitanje postaje postizanje  ravnoteže između posla i privatnog života (op.a. engleski termin „work-life balance“ mi je oduvijek bio neobičan zbog čudne separacije posla od valjda ostatka života). Ravnoteža između posla i privatnog života podrazumijeva mogućnost donošenja osviještenih odluka o tome koliku ćemo važnost u pojedinom trenutku pridodati određenom području života. Ovaj omjer je za svaku osobu u svakom trenutku jedinstven. Osjećaj neravnoteže obično je povezan s gubitkom energije. Umjesto da smo uronjeni u aktivnost kojom se bavimo, neovisno o tome o kojoj se sferi radi, energiju trošimo na nezadovoljstvo trenutnom situacijom ili na na grižnju savjesti. Samim time osjećaj ravnoteže je povezan s efektivnošću i boljom izvedbom i u poslu i privatno.

U nastavku je opisano pet korisnih strategija postizanja vlastitog indeksa ravnoteže (prema Robert J. Lee, Sara N. King, 2001):

Integriranje

Prije stotinjak godina, u vrijeme kada su obitelji živjele u manjim sredinama, i često zajednički obavljale radne aktivnosti, pitanje integracije nije postojalo u tolikoj mjeri. Danas većina ljudi dijeli poslovnu od privatne sfere, a vrijeme koje provode na poslu, uključujući i rad o kuće, putovanja te druženja po službenoj dužnosti značajno utječe na cjelokupni doživljaj kvalitete života. Mnogi ljudi smatraju da treba povlačiti debelu crtu između posla i privatnog života. Međutim, u stvarnom životu ova crta je često nejasna. Mi smo puno više od zbroja uloga koje imamo i naša svijest je ista neovisno o tome u kojoj se ulozi u pojedinom trenutku nalazimo. Da bismo bili istinski uspješni, angažiramo cjelokupnog sebe. Integracija ponekad znači da ćemo odraditi dio posla od kuće, odvesti dijete na poslovni put (zašto ne?!) ili odvesti partnera na poslovnu večeru. Ideja je identificirati što zaista želimo postići u pojedinom području života te dizajnirati prostor u kojem ćemo postići svoje ciljeve na integrirani način.

Ograničavanje

Količina onog što možemo napraviti kako u životu, tako i u pojedinom trenutku je ograničena. S vremena na vrijeme potrebno je „počistiti mentalne ormare“ i rasteretiti se određenih zadataka, ciljeva, veza i očekivanja (vlastitih i tuđih). Osobito je korisno fokusirati se na   one obaveze koje možemo održati. Na taj način usmjeravamo se na kvalitetu umjesto na kvantitetu, što prema nekim istraživanjima pozitivno utječe na naše samopouzdanje te na odnose s drugima.

Obuzdavanje

Istraživanja su pokazala da voditelji koji održavaju uspješne veze i izvan posla često obavljaju posao bolje od od onih koji manijakalno rade. Obuzdavanje podrazumijeva trošenje prave količine vremena na obavljanje stvari, što često znači da izvještaj ili rođendanska zabava vašeg djeteta neće biti savršeni. Ova strategija je osobito važna u situacijama kada ne želimo odbaciti određenu obavezu, a nemamo dovoljno vremena. Važno je dakle, investirati u specifičnu kombinaciju uloga koja potiče naše mentalno zdravlje, svjesnost i efektivnost.

Nizanje

Ova strategija kaže da možemo imati većinu onog što želimo, ali ne u istom trenutku. Dakle, prvo radimo ono što nam je najvažnije. Rizik ove strategije je u tome što će se neke okolnosti putem možda promijeniti ili će nam neke stvari koje smo odgodili prestati biti važne, no kada bolje razmislimo, to i nije tako loše.

Dodavanje resursa

Kada nijedna od navedenih strategija nije rješenje, trebamo razmisliti od dodatnim resursima. U poslu to znači borbu za veći budžet, traženje pomoći od kolega, delegiranje i slično. U privatnom životu može značiti da ćete djetetu kupiti rođendansku tortu ili zamoliti baku da je napravi umjesto vas.

I na kraju, korisno je odustati od ideje da ćemo postići „savršenu“ ravnotežu između posla i privatnog života. U svakom trenutku života možemo živjeti savršenu neravnotežu pa se tako, na primjer, u jednoj fazi života posvetiti više karijeri, a u drugoj partneru ili zdravlju. Ravnoteža nije isto što i perfekcionizam.

LITERATURA: Robert J. Lee, Sara N. King (2001) Discovering the Leader in You. San Francisco: John Wiley and Sons Inc.

S.Čanić, 28.12.2013.

Leave a Reply